День Святой Троицы. (Пятидесятница)
Празднуется, всегда в воскресенье,
на пятидесятый день после Пасхи.
Двунадесятый переходящий праздник.

  Пророк Иеремия возвещает Новый Завет: Се, дние грядут, глаголет Господь, и завещаю дому израилеву и дому иудину завет нов,
32 не по завету, егоже завещах отцем их в день, в оньже емшу ми за руку их, извести я от земли египетския, яко тии не пребыша в завете моем, и аз небрегох их, глаголет Господь.
33 Яко сей завет, егоже завещаю дому израилеву по днех онех, глаголет Господь: дая законы моя в мысли их, и на сердцах их напишу я, и буду им в Бога, и тии будут ми в люди:
34 и не научит кийждо ближняго своего и кийждо брата своего, глаголя: познай Господа: яко вси познают мя от мала даже и до великаго их: яко милостив буду неправдам их и грехов их не помяну ктому. (Иер. 31:31-34)
  На пятидесятый день после Пасхи евреи вспоминали вручение Моисею на Синае скрижалей Завета, ученики же Господа, собравшись в Иерусалиме вокруг Апостолов и Божией Матери и избрав по жребию Матфия двенадцатым Апостолом вместо Иуды, ожидали прихода «инаго Утешителя», как повелевал им Господь перед Вознесением.
И бысть внезапу съ небесе шумъ, яко носиму дыханию бурну, и исполни весь домь, идеже бяху седяще:
3. и явишася имъ разделени языцы яко огненни, седе же на единемъ коемждо ихъ.
4 И исполнишася вси Духа Свята и начаша глаголати иными языки, якоже Духъ даяше имъ провещавати. (Деян.2:2-4)
  На праздник в Иерусалим собиралось много людей: мужие благоговейнии от всего языка, иже под небесем (Деян.2:5). Услышав этот шум, сбежался народ и пришел в смятение, так как каждый услышал Учеников, говорящих на своем наречии, и спрашивали: не се ли, вси сии суть глаголющии Галилеане? (Деян.2:7).  Изумляясь и недоумевая, они решили, что те пьяны.
Став же Петр со единонадесятьми, воздвиже глас свой и рече им: мужие Иудейстии и живущии во Иерусалиме вси, сие вам разумно да будет, и внушите глаголы моя:
15 не бо, якоже вы непщуете, сии пияни суть, есть бо час третий дне:
16 но сие есть реченное пророком Иоилем:
17 и будет в последния дни, глаголет Господь, излию от Духа Моего на всяку плоть, и прорекут сынове ваши и дщери ваша, и юноши ваши видения узрят, и старцы ваши сония видят:
18 ибо на рабы Моя и на рабыни Моя во дни оны излию от Духа Моего, и прорекут:
19 и дам чудеса на небеси горе и знамения на земли низу, кровь и огнь и курение дыма:
20 солнце преложится во тму, и луна в кровь, прежде даже не приити дню Господню великому и просвещенному:
21 и будет, всяк, иже аще призовет имя Господне, спасется.
22 Мужие Израилстии, послушайте словес сих: Иисуса Назореа, Мужа от Бога извествованна в вас силами и чудесы и знамении, яже сотвори Тем Бог посреде вас, якоже и сами весте,
23 Сего нарекованным советом и проразумением Божиим предана приемше, руками беззаконных пригвождше убисте:
24 Егоже Бог воскреси, разрешив болезни смертныя, якоже не бяше мощно держиму быти Ему от нея.
25 Давид бо глаголет о Нем: предзрех Господа предо мною выну, яко о десную мене есть, да не подвижуся:
26 сего ради возвеселися сердце мое, и возрадовася язык мой: еще же и плоть моя вселится на уповании,
27 яко не оставиши души моея во аде, ниже даси преподобному Твоему видети истления:
28 сказал ми еси пути живота: исполниши мя веселия с лицем Твоим.
29 Мужие братие, достоит рещи с дерзновением к вам о патриарсе Давиде, яко и умре и погребен бысть, и гроб его есть в нас даже до дне сего:
30 пророк убо сый и ведый, яко клятвою клятся ему Бог от плода чресл его по плоти воздвигнути Христа и посадити Его на престоле его,
31 предвидев глагола о воскресении Христове, яко не оставися душа Его во аде, ни плоть Его виде истления.
32 Сего Иисуса воскреси Бог, Емуже вси мы есмы свидетелие.
33 Десницею убо Божиею вознесеся, и обетование Святаго Духа приемь от Отца, излия сие, еже вы ныне видите и слышите.
34 Не бо Давид взыде на небеса, глаголет бо сам: рече Господь Господеви моему: седи о десную Мене,
35 дондеже положу враги Твоя подножие ног Твоих.
36 Твердо убо да разумеет весь дом Израилев, яко и Господа и Христа Его Бог сотворил есть, сего Иисуса, Егоже вы распясте.
37 Слышавше же умилишася сердцем и реша к Петру и прочым Апостолом: что сотворим, мужие братие;
38 Петр же рече к ним: покайтеся, и да крестится кийждо вас во имя Иисуса Христа во оставление грехов: и приимете дар Святаго Духа:
39 вам бо есть обетование и чадом вашым и всем дальним, елики аще призовет Господь Бог наш.
(Деян.2:14-40)
Праздник Святой Троицы установлен апостолами. Исполнишася вси Духа Свята (Деян.2:4) апостолы начали ежегодно праздновать День Пятидесятницы и заповедали вспоминать это событие всем христианам (1Кор.16,8), (Деян.20,16).
  День Святой Пятидесятницы издревле считался днем рождения Церкви Христа Спасителя, созданной не тщетой человеческих толкований и умствований, но Божественной благодатию.
  В следующий за Пятидесятницей понедельник совершается праздник в честь Святого Духа. Этот праздник был установлен Церковью ''ради величия Пресвятаго и Животворящего Духа, яко един есть (от) Святыя и Живоначальныя Троицы'', в противодействие учению еретиков, отвергавших Божество Святого Духа и единосущность Его с Богом Отцом и Сыном Божиим.
  Святой Афанасий говорит: 'Дух Святый от Отца не создан, не сотворен, не рожден, но исходит'. Но в чем состоит исхождение Святого Духа от Отца для нас непостижимо, как непостижимо и рождение Сына. Поэтому Святая Православная Церковь никогда не решалась подвергать эту тайну Божества человеческому рассуждению, но всегда исповедовала ее, согласно с учением Спасителя нашего Иисуса Христа (Ин.15,26). Господь открывает человеку только то, что необходимо для его спасения, и многие тайны остаются для нас за непроницаемой завесой.
  Обогащая человека духовными дарами и растя в нем плоды духовные, Дух Святой украшает человека и многообразными добродетелями, делает его, по слову Писания, древом добрым, творящим и плоды добрые (Мф.7,17). Жизнь по Духу Святому ясно обнаруживается в плодах Духа, к которым относятся, по словам апостола Павла, 'любовь, радость, мир, долготерпение, благость, милосердие, вера, кротость, воздержание' (Галат.5,22-23).